Studerende og PAU-elever

Studerende i Køjevænget

Vi er et hus med studerende i konstant rotation. Det betyder at vi altid har studerende som udgangspunkt. Den første studieplads går som regel til børnehaven, og hvis der kommer én til studerende, vil vi finde en plads i en vuggestuegruppe. Vi har alle slags studerende; første-, anden-, og tredjepraktikker samt PAU elever, selvom disse ikke er i huset i konstant kadence.
Vi tilbyder de studerende vejledning i praksissituationer, og hvis der er behov for særlig vejledning forventer vi, at den studerende selv kommer med en dagsorden, som vi sætter tid af til for at sparre på den go’e gamle måde, hvor vejleder og studerende sætter sig sammen og holder en vejledningstund. Du kan finde vores praktikstedbeskrivelse på praktikportalen.
Køjevænget arbejder med ICDP (International Child Development Program), skabt af den norske psykologiprofessor Karsten Huneide (2004). ICDP præsenterer en samspilsguide, der sensitiverer og systematiserer den relationelle kommunikation. Det bygger på en humanistisk tradition, der har en empatisk og positiv fortolkende holdning til barnet, som med den enkle metode arbejder på at øge de professionelles sensitivitet ved, at den professionelle ser det som sit ansvar og opgave at sikre kvaliteten af det relationelle forhold. Når det lykkes at forbedre det relationelle forhold vokser alle.

Der er 3 dialogformer og 8 samspilstemaer til at opnå denne sensitivering og videreudviklingen af den relationelle kompetence.
Og hvad er så en relationskompetence? Ifølge dansk center for ICDP’s hovedkvinde er det som følger:

"Evnen til at etablere en følelsesmæssig kontakt og ud fra denne kontakt skabe et lærende og opdragende samspil"
Anne Linder 2016

For at holde et udviklende fokus, for både voksen og barn, er refleksion af yderste vigtighed. Derfor arbejder vi med at gå fra hverdagslivets erfaringer, som handler om synsninger til at gå via ICDP’ens 8 temaer og 3 dialogformer, over vores teoretiske viden omkring relationer til et meta-refleksivt perspektiv over vores relationelle pædagogik.

Uddannelsesplanerne udfyldes af den studerende og danner grundlag for læringen, som igen ligger til grund for porteføljen. Porteføljen og praktikstedsbeskrivelsen spiller sammen med uddannelsesplanen i et omfang, som giver den studerende tryghed i udfærdigelsen af praktikopgaven og forberedelsen til eksamen.

Et samarbejde, som er givende for begge parter:

Vi deler glædeligt ud af vores viden og erfaringer fra praksis og klæder jer studerende bedst muligt på til den virkelighed I vil møde.
Jeres perspektiver, refleksioner og nysgerrighed, gør at vi tilegner os ny viden og får reflekteret over vores pædagogiske praksis.
I Dragør kommune arbejder vi med begrebet mesterlærer. Mesterlærer er en rollemodel/sparringspartner, som sikre at du som studerende; falder til, får faglig sparring og har kompetente kolleger at spejle dig i.

Lige nu har Dragør et særligt samarbejde med KP professionshøjskole i et tværfagligt forløb med pædagog- og lærerstuderende. Dette samarbejde har medfødt en folder, der henvender sig til de pædagogstuderende, der skriver deres bachelor, og som kunne være interesseret i at få ydereligere faglig sparring og vejledning.

Så tøv ikke!
Hvis du er studerende og tænker, vi kunne være interessante at samarbejde med. Så kontakt den pædagogiske leder eller læs mere om bachelor-samarbejdet på Dragør Kommunens hjemmeside.